<$BlogRSDUrl$>

dimecres, d’abril 15, 2009

El setè seminari sobre els orígens del cinema del Museu del Cinema analitza el seu vessant màgic

Tindrà lloc avui i demà a l'auditori Narcís de Carreras i hi assistirà el prestigiós Laurent Mannoni


El 7è Seminari sobre els Antecedents i Orígens del Cinema, organitzat pel Museu del Cinema i la UdG, tindrà lloc avui i demà a l'auditori Narcís de Carreras de Girona, amb el títol Un art d'espectres: màgia i esoterisme en el cinema dels primers temps. El seminari mostrarà, a través de cinc ponències i disset comunicacions, com «tot i que la modernitat va ser fruit del racionalisme, al mateix temps es va posar de moda l'esoterisme i el cinema –i ja abans el precinema– va utilitzar la pantalla per crear espectres i fantasmagories», afirma Àngel Quintana, coordinador del seminari amb Jordi Pons, el director del Museu del Cinema.
La regidora de Cultura, Lluïsa Faxedas, va destacar ahir el prestigi assolit pel seminari gironí en els seus deu anys d'història i set edicions –va néixer amb periodicitat anual, però actualment és biennal–, durant les quals s'han presentat un total de 37 ponències i 88 comunicacions: unes 2.000 pàgines de recerca sobre el precinema i el cinema del primer temps que s'han anat publicant regularment en els volums que compilen els materials de cada edició l'any següent; per tant, el 2010, pel que fa a les jornades que ara comencen i que, a través de la col·laboració amb el Centro Galego de Artes da Imaxe (CGAI), tindran també una versió reduïda a Galícia, a finals d'any.
Un total de 66 inscrits participen des d'aquest matí en el seminari, que s'obrirà amb la ponència Fantasmagoría y pintura, de José Díaz Cuyás, professor d'estètica de la Universitat de La Laguna, i la sessió del matí es completarà amb diverses comunicacions, amb títols com ara El placer del miedo: los espectáculos de espectros hasta la llegada del cinematógrafo i Érase una vez la magia representativa. La historia de la linterna mágica en el contexto español en cinco actos. Ahir, Quintana i Pons, coordinadors del comitè científic assessor que selecciona les ponències i comunicacions, van destacar el fet que aquestes han estat preparades per experts provinents d'arreu de l'Estat espanyol, i també la circumstància que, tot i que es poden presentar comunicacions de tema lliure, la majoria tenen a veure amb el tema fantasmagòric d'aquesta edició.
Aquesta tarda, hi participarà el ponent més esperat, Laurent Mannoni, conservador de la Cinemateca Francesa i tota una institució en la investigació sobre els orígens del cinema, amb obres fonamentals com ara Le grand art de la lumière et de l'ombre (1994) –que, segons va reconèixer ahir Pons, li va ser de gran utilitat per inventariar la col·lecció Mallol, base del Museu del Cinema–, que l'any passat va comissariar una exposició sobre Méliès en el setantè aniversari de la seva mort. De fet, avui parlarà sobre aquest pioner del cinema, que de seguida va veure en la pantalla un espai idoni per a l'esoterisme i la màgia. Després de més comunicacions, sobre la restauració de l'últim diorama de Daguerre o El Quijote de Luis de Ocharan, Tomàs Mallol presentarà al Museu del Cinema l'última peça incorporada al seu fons: el praxinoscopi de projecció de Reynaud.
La jornada de demà inclourà les ponències Movimiento / inmobilidad: de la ciencia a la fantasmagoría, de la investigadora d'origen català Maria Tortajada (Univ. de Lausana); El doble sentido (antitético) del esoterismo y su efecto en el cine primitivo, d'Alberto Luque, i Sombras o reflejos: el misterioso poder de las imágenes más allá de sus tecnologías, de Bernardo Riego.

Projecció de pel·lícules «de fantasmes» amb piano

Per complementar la dimensió més erudita i tancada als investigadors del seminari, avui també tindrà lloc al cinema Truffaut una sessió especial oberta al públic en general titulada Mites, mags i prestidigitadors en el fons de la Filmoteca de Catalunya (20.30h, gratuït). Amb acompanyament al piano a càrrec de Joan Pineda, per recrear l'ambient de les antigues sessions de cinematògraf, s'hi projectaran diversos films distribuïts en tres blocs: el mite de Faust, entès com a home modern i individualista que ven la seva ànima al dimoni a canvi dels seus desitjos i ambicions, quedarà representat per Metamorphose de Faust et apparition de Marguerite (1897), de Georges Hatot. Després hi haurà un bloc d'«enfrontament» entre les productores de Méliès (Star Films) i Segundo de Chomón (Pathé), amb films respectius sobre els mags clàssics, els fenòmens paranormals i les aparicions sorprenents. El programa es tancarà amb Le spectre rouge (1907) una joia atribuït a De Chomón, ple de dimonis, màgia, esquelets i trucs.

El Punt, Xavier Castillón

This page is powered by Blogger. Isn't yours?