<$BlogRSDUrl$>

dimecres, de setembre 24, 2008

Jesús Malverde, un llegendari bandit generós, és venerat pels traficants de droga mexicans

A Sinaloa s'alça una capella al lloc on va ser executat



Un nen amb el tatuatge d'un narco mort, davant del bust de Malverde a la capella de Culiacan.
Foto: REUTERS


"¡Oh, Malverde, mi Señor!, concédeme este favor". Amb aquesta oració, tres parenostres, tres avemaries i un parell d'espelmes, els narcotraficants fervorosos sol.liciten que passi el carregament de droga, que no fallin els policies subornats, que detinguin el capo enemic, que decapitin molts dels seus sicaris. Resen i demanen al davant de la imatge de guix del seu patró, Jesús Malverde, un sant laic amb pinta de cantant de boleros que està a punt de fer 100 anys a Sinaloa. El recolzen amb la verge de Guadalupe als altars de les seves horteres mansions i a les capelles que li aixequen, de Mèxic a Colòmbia i els Estats Units.
Al costat de la carretera que condueix al luxós centre turístic de Los Cabos, algú ha alçat un rudimentari altar amb aquesta imatge de bigotet i, a sota, l'oració: Hoy ante tu cruz postrado, ¡oh, Malverde!, te pido misericordia y que alivies mi dolor. El fiscal de Baixa Califòrnia Sud, Fernando González, s'afanya a negar que "el narcotràfic hagi contaminat" aquest estat, que, afirma, "és l'únic que està exempt d'execucions i segrestos".

Defensor dels pobres
La capella original és a Culiacán, no amagada, sinó a quatre passes del palau de Govern de Sinaloa, l'estat dels grans capos del cultiu i tràfic de drogues. Diuen que just en aquest lloc va ser penjat, el 1909, un bandit generós, el nom del qual va canviar a Malverde perquè es tapava amb fulles de plàtan per camuflar-se. Diuen que la seva "ànima miraculosa" va continuar ajudant els pobres i els desprotegits. El sant i la gent van impedir que el palau de Govern s'ampliés fins al venerat lloc.
A la porta de la capella, un trio desgrana alguns dels 60 corridos dedicats al sant. Allà mateix es venen els discos, amb interpretacions de grups com Los Ángeles de Malverde, Los Serranitos de Malverde, El Cordero de Sinaloa, Los Jilgueros de Malverde, Los Cadetes de Linares i Los Incomparables de Tijuana. Al voltant, els homes buiden ampolles de cervesa marca Malverde. Dins el temple, les parets són plenes d'exvots, fotografies de plantacions de marihuana, pistoles, cartes d'agraï- ment, làpides firmades per famílies de pes als seus respectius pobles o als càrtels de la droga: Agradesiendo los favores resibidos...
A l'altar, davant d'imatges catòliques com la de la Guadalupana i la de sant Judes Tadeu --patró dels casos difícils o desesperats--, hi ha el bust de sant Jesús Malverde. Un home gran jura que fa mig segle va encarregar la imatge a un escultor, aquest li va preguntar com la volia i ell li va respondre: "Ja que no se sap com era, faci-li cara de galant, una cosa així com entre Pedro Infante i Jorge Negrete". Fa més de 20 anys, els artistes de Sinaloa van debatre sobre l'aspecte de la principal icona de l'estat, i un altre escultor va acabar perfilant-ne la faç amb les faccions d'un polític local anomenat Carlos Mariscal.
Per la seva marginalitat i pel nom, molts sembradors i traficants es van posar també sota l'advocació de Malverde. Van sorgir noves capelles: com a mínim, a Badiraguato --fortí conegut com la mera mata del narco--, a la fronterera Tijuana, a la carretera de l'aeroport de Xihuahua, a la ciutat colombiana de Cali i a la nord-americana Los Angeles. Fins i tot l'expert Robert Graves considera que el de Malverde és "un mite ben establert"..

Símbol de poder
Com ja ho és el de la Santa Mort, la calavera que en altres capelles està escortada també per aquest sant penjat. L'antropòloga Silvia Ortiz afirma que aquests cultes tenen "substrat en ritus ancestrals" i "s'expressen com un símbol de poder de les classes subalternes". Els narcotraficants expressen últimament el seu poder de manera sagnant, i encara li encenen més espelmes al sant a l'acabar la seva oració: "Dame salud, Señor, dame reposo, dame bienestar. Y seré dichoso".
Però la imatge que envaeix ara els mercats d'herbes, sortilegis i conjurs, i es ven molt més que les tenebroses, tant com a amulet contra el crim com per atraure l'a- mor, és la de Pancho Villa. L'heroi revolucionari cavalca com culte esotèric, en bustos d'alabastre i resina, però també en medalles, polseres, espalmatòries i altres amulets. La venedora d'un local del gran mercat de Sonora, a la capital de Mèxic, explica com s'ha d'invocar: "A un costat se li posa una copeta de rom, a l'altre l'espelma i un pergamí amb les peticions. Quan l'espelma es consumeix, Pancho Villa concedeix tot el que se li ha demanat".

Toni Cano. El Periódico de Catalunya,

This page is powered by Blogger. Isn't yours?