<$BlogRSDUrl$>

dijous, de gener 25, 2007

El Museu d'Història de Catalunya repassa en una exposició la caça de bruixes a Catalunya


El Museu d'Història de Catalunya acull des d'avui i fins al pròxim 27 de maig l'exposició 'Per bruixa i metzinera. La cacera de bruixes a Catalunya', que reuneix un total de 143 peces de tot Europa a la primera gran mostra a Espanya dedicada a la caça de bruixes.
Entre les peces que reuneix l'exposició destaca un malefici inscrit en una placa de plom del segle II procedent d'Empúries (Alt Empordà), una sèrie de manuscrits de les Corts de Borgonya, exemplars de processos de bruixeria, volums d'astrologia, diversos exemplars del cèlebre tractat inquisitorial 'Malleus maleficarum' i l'original de les 'Ordenacions de les Valls d'Àneu', de 1424, que conté la referència més antiga a Catalunya a la suposada existència de bruixes.
L'exposició del Museu d'Història de Catalunya s'inicia amb una sèrie de gravats originals de Francisco de Goya en què aborda el tema de la bruixeria i la superstició popular.

Un dels comissaris de l'exposició, Josefina Roma, ha explicat avui que la màgia i la bruixeria "existeixen en totes les societats", però que hi ha un moment de fractura social en què "es persegueix" perquè "estan a prop del que és sagrat".
L'exposició es divideix en cinc àmbits, que recorren la bruixeria des de l'edat mitjana fins a la presència d'aquest fenomen en la tradició popular i que mostren com es va viure la cacera de bruixes durant els segles XV, XVI i XVII en un moment que les fronteres entre ciència i màgia "no estaven clares".
El primer àmbit explica les diverses realitats que en l'edat mitjana es reunien sota el nom genèric de 'màgia', fent especial èmfasi en el paper dels guaridors i l'evolució del pensament de l'església.


EN L'ULL DE LA INQUISICIÓ

L'exposició dedica un segon àmbit al procés de construcció de l'estereotip de la bruixa diabòlica i el rol central en aquest assumpte de teòlegs i inquisidors de tot Europa.
Agustí Alcoberro, un altre dels comissaris, ha assegurat que la caça de bruixes és un fenomen "modern", del segle XV, des del moment que es creu la idea que el dimoni actua a la terra "i la lluita entre el bé i la deixa de ser només còsmica".
El tercer apartat de l'exposició gira sobre el procés de 'conversió' a la bruixeria sota l'òptica dels perseguidors, que imaginaven certs ritus o aquelarres. El museu exposa dos manuscrits del segle XV cedits per la Biblioteca Reial de Brussel·les i la Biblioteca Nacional de França que contenen les primeres representacions conegudes d'una reunió de bruixes.
En el quart, espai central de la mostra, s'estructura en episodis de caça de bruixes com els cèlebres processos de Zugarramurdi o la persecució a Catalunya, que va ser la regió d'Espanya en què va haver-hi més execucions sota acusacions de bruixeria.
L'exposició del Museu d'Història de Catalunya es tanca amb una mostra de pervivència de la creença en la bruixeria en la cultura popular i tradicional catalana, especialment a finals del segle XIX, amb l'exhibició d'amulets i talismans. La mostra es tanca amb una selecció d'escombres, el 'transport' de les bruixes en els contes infantils.

Europa Press


This page is powered by Blogger. Isn't yours?