<$BlogRSDUrl$>

dimarts, de febrer 21, 2006

L’elit científica americana surt en defensa del darwinisme

«L'evolució és un dels principis de la ciència moderna més sòlids i àmpliament acceptats. Es troba en la base de la investigació en moltes disciplines i, per consegüent, és un element clau en l'educació científica». D’aquesta manera comença la declaració institucional que l'Associació Americana per a l'Avançament de la Ciència (AAAS) ha fet pública, durant la trobada anual de l'entitat a Sant Lluís, en resposta als intents dels sectors ultraconservadors d'introduir l'ensenyament del 'disseny intel·ligent a l'escola pública nord-americà. El 'disseny intel·ligent és una nova versió del creacionisme que parteix del supòsit que alguns òrgans complexos i la gran diversitat biològica no poden ser fruit de l'atzar, com sosté la teoria de l'evolució.

L'AAAS, la societat científica més important del món, mostra la seva «profunda preocupació» per les legislacions en marxa en alguns Estats dels EUA, «que soscavarien l'ensenyament de l'evolució i privarien els estudiants de l'educació necessària per a ser uns ciutadans informats i productius en una comunitat global cada vegada més tecnològica». El text recorda que alguns projectes de llei -hi ha catorze normatives antievolucionistes en curs en altres tants Estats- fan èmfasi en «'uposats 'errors' de la teoria de l'evolució o 'desacords' existents dins de la comunitat científica» sobre la seva validesa. «Però no hi ha cap polèmica important dins de la comunitat científica sobre la validesa de la teoria de l'evolució. La polèmica sobre el seu ensenyament no és una polèmica científica», sentència.

Els autors destaquen la gran quantitat de proves que recolzen la tesi formulada per Charles Darwin en 1859 en 'el origen de les espècies, «troballes que van des del registre fòssil fins al parentiu genètic entre espècies». La teoria de l'evolució, expliquen, «és un concepte unificador de la ciència moderna» i «la nostra comprensió sobre com funciona continua refinant-se gràcies a nous descobriments».

Derrota judicial

Els responsables de l'AAAS indiquen que «moltes de les lleis i polítiques proposades tenen com a objectiu implícit o explícit propiciar l'ensenyament del 'disseny intel·ligent a les classes de ciències com una alternativa a l'evolució. Encara que els partidaris del 'disseny intel·ligent eviten normalment esmentar un creador específic, el concepte és de fet religiós, no científic». Els autors recorden que l'AAAS ja advertí l’any 2000 que deixar entrar al 'disseny intel·ligent a l'escola resultaria «inapropiat», al no ser un concepte científic, i com el jutge John E. Jones III es basà en aqueix argument per a rebutjar al desembre la seva inclusió en els currículums escolars de Pensilvània per «inconstitucional», ja que es tracta de «una alternativa religiosa emmascarada de teoria científica».

El Consell Escolar d'Ohio rebutjà el dijous per onze vots a favor i quatre en contra una petició perquè el «anàlisi crítica de l'evolució» s'ensenyi a les classes de biologia, mesura que al seu dia va ser presentada pel creacionista Institut Descobriment com un model a seguir en tot el país. Robert L. Park, físic de la Universitat de Maryland i reputat crític de les pseudociències, considera el revés a l'integrisme en Ohio conseqüència directa del dictamen d'inconstitucionalitat de Pennsilvània i es pregunta si no serà aquest últim una ferida mortal per al 'disseny intel·ligent en EUA.

L. A. Gámez, El Correo Vasco


This page is powered by Blogger. Isn't yours?