<$BlogRSDUrl$>

dissabte, de gener 21, 2006

L'agosarament dels 'productes miracle'

Aprimar-se en dos dies, fer desaparèixer l'artrosi de sobte o trobar la fórmula de la joventut eterna són promeses sospitoses, però tot i així, alguns s'atreveixen a fer-les. Els anomenats productes miracle comptarien amb aquest agosarament entre les seves propietats, productes que prometen uns resultats impossibles, perquè no tenen la composició necessària per aconseguir-los. O que, en el cas de contenir alguna substància amb propietats reconegudes, no han estat registrats com correspon, o les inclouen sense declarar.

Són diversos els productes que podríem incloure en aquest grup. S'anuncia l'existència de productes o tractaments de diferents classes i presentacions (pastilles, cremes o artefactes diversos) que pretenen curar o alleujar els problemes de salut sense resultats provats. Però no són medicaments. Si ho fossin, haurien d'acreditar legalment els seus pretesos efectes curatius, i la legislació imposa per fer-ho un control molt rigorós. Però no ho fan perquè no ho són.

D'alguns ni tan sols en coneixem la composició. Altres poden ajudar a alleujar petites molèsties o produir l'anomenat efecte placebo - com es denomina la millora que presenten alguns pacients quan prenen una substància creient que té virtuts terapèutiques encara que no en tingui -. Altres no serveixen per a res.

Unes vegades va dirigit a població malalta, però la millora es dirigeix als sans que volen millorar el seu aspecte o rendiment físic o intel·lectual, o bé disminuir els efectes de l'edat. Fins i tot alguns utilitzen com a reclam la frase comercial "de venda en farmàcies" però no vol dir que la professió farmacèutica els reconegui o garanteixi. És el fabricant qui decideix posar aquesta frase. La publicitat pretén utilitzar la garantia i confiança que acredita la figura del farmacèutic per vendre'ls.

No obstant, hi ha una norma legal que regula la publicitat de productes amb pretesa finalitat sanitària. Aquesta norma prohibeix que s'atribueixin efectes preventius o terapèutics que no estiguin recolzats per proves acreditades, i també prohibeix que professionals de la salut emparin la publicitat dirigida al públic. També està prohibit que s'atribueixin un caràcter sanitari sense tenir-lo.

Mercè Camps El Periódico de Catalunya


This page is powered by Blogger. Isn't yours?