<$BlogRSDUrl$>

dimecres, de desembre 07, 2005

El culte guaraní serà reconegut oficialment

El govern argentí incorporarà a la llista oficial de cultes als mbià guaranís. Succeirà per primera vegada amb una creença aborigen.

Per primera vegada, un culte aborigen serà inclòs en la nòmina oficial de religions de l'Estat argentí. Per a això, el Govern impulsarà la modificació d'una llei de la dictadura que impedeix en els fets incorporar un culte indígena. Els qui quedaran així reconeguts són els mbià guaraní de Missions, els líders dels quals es reuniren ahir al Palau Sant Martí amb el secretari de Culte de la Nació.

Els mbià constitueixen una de les ètnies del tronc guaraní i són unes 4800 persones, disseminades en 40 llogarrets, dedicats a una economia de subsistència. “Ells creuen en un déu creador, Nyanderé, que es féu a si mateix i després seguí amb tot el altres: primer el llenguatge dels homes, les paraules i, com volia tenir amb qui conversar, féu quatre parelles de déus”, explica l'antropòleg Miguel Àngel Palerm, en un text en què relata les creences d'aqueix poble originari. Els déus principals creats per Nyanderé són el del foc, el de la primavera i la rosada, el del sol i el del tro i les pluges, cada u amb la seva dona.

Fins ara cap poble originari figura en el llistat de cultes del país, producte de diversos articles d'una llei de la dictadura que ara la Secretaria de Cultes, dirigida per Guillermo Oliveri, té la decisió política de modificar.

El funcionari es reuní amb el Consell d'Ancians i Guies Espirituals Opiguà dels mbià guaraní. La trobada es concretà amb la presència de representants d'altres pobles indígenes, com el maputxe, Jorge Nahuel; el diaguita, José Flores, i el titular de la Comissió de Juristes Indígenes de la República Argentina (Cjira), el kolla Eulogio Frites. Els líders aborígens estaven encapçalaments pel Veurà Guazú (cacic general), Dionisio Duarte, i el Veurà Opiguá, Pau Villalba, de 105 anys.

Oliveri sostingué que per al Govern “no hi ha cultes de primera i de segona classe, sinó majories i minories. El nostre ideal és tractar a tots de la mateixa manera”, assegurà en manifestar que al país hi ha llibertat religiosa i que no “es discrimina” a cap creença. Per mitjançà del traductor mitjançant els mbià coincidiren que es tractava de “un moment històric” que, segons remarcà l'ancià opiguà, significa “obrir un camí distint de diàleg per a compartir un sol cor i un sol pensament”.

Al setembre del 2003, els habitants ancestrals de la selva paranaense presentaren la sol·licitud d'inscripció davant del registre Nacional de Cultes. Veurà Guazú, referent polític dels guaranís muntesos que històricament migraren per Argentina, Paraguai i Brasil, manifestà que la lluita “constant” del seu poble i la voluntat política del govern posa l'espiritualitat dels pobles originaris en peu d'igualtat amb altres cultes.

Oliveri sostingué després de la reunió que “es donen les condicions per a inscriure al poble mbià guaraní en el registre Nacional de Cultes” i explicà que l'actual llei, en la pràctica, impedeix la llibertat de culte: “És una llei de l'any 1978, que posa una quantitat d'elements burocràtics que travava la inscripció de cultes i, per tant, la llibertat religiosa”, afegí. Oliveri digué que l'esmentada norma “feia una espècie de seguiment policíac de cada un dels cultes que la dictadura presumia que podien tenir elements subversius”. “Previ a això i dins de les facultats que tenim, per resolucions de l'àrea, estem flexibilitzant la norma i ara els mbià guaraní poden inscriure el seu culte”, digué Oliveri. D'acord amb els terminis establerts, el pròper mes de març els mbià guaraní ja podran ser un culte oficial.

Agències


This page is powered by Blogger. Isn't yours?