<$BlogRSDUrl$>

divendres, de setembre 30, 2005


Exhibeixen en el Metropolitan de Nova York fotos de suposats esperits i fantasmes del segle XIX



L'aparició de la fotografia permeté, a mitjan XIX, captar estremidores imatges d'esperits, fantasmes i fenòmens paranormals, si bé aquestes estampes artístiques causen, avui en dia, més hilaritat que terror.

El Museu Metropolità de Nova York exhibeix durant aquests dies una original selecció d'aquestes imatges, realitzades entre 1860 i la II Guerra Mundial, en les que s'observen vidents en trànsit, sessions d'espiritisme, fantasmes de morts, levitacions i ectoplasmes.

El museu presenta les fotografies en la seva essència més pura, sense cap tipus de comentaris sobre la seva veracitat, en un intent que aquestes imatges, en ocasions molt artístiques, queden com a testimoni del gran poder d'imaginació i l'atracció del allò desconegut sobre l’ésser humà.

L'exposició revela, a més, la curiosa paradoxa de la fotografia, que va ser ideada com un mitjà per a reproduir les imatges del món material, però que va ser utilitzada gairebé des dels seus inicis per a retratar el més immaterial, com els esperits.

Autèntiques o no, l'exposició revela la importància que tingué el corrent espiritista que recorregué Europa i Estats Units a finals del segle XIX, basava en la creença que l'esperit del ser humà perdura després de la mort, i és capaç de comunicar-se amb els vius.

Aquest corrent estigué encoratjat per les conteses armades, com la Guerra Civil d'EUA, o la guerra de França de 1870, que provocà una profusió de vidents que oferien als familiars dels morts o desapareguts la possibilitat de comunicar-se amb ells.

De fet, l'exposició recull fotos dels vidents més coneguts de l’època, i que arribaren a ser investigades per científics per les seves suposades qualitats excepcionals, com Eva C., Eusàpia Pal·ladino i Stanislawa P.

Aquestes mèdiums, amb la col·laboració de fotògrafs de l'època, utilitzaren les rudimentàries tècniques del moment per a fer veure que podien moure objectes amb el poder de la seva ment, o que podien atraure a esperits de morts.

Aquest tipus de fotografies van ser molt discutides i contestades en la seva època, encara que els processos judicials que es portaren a terme, serviren més per a augmentar la fama dels vidents, que per a demostrar la falsedat de les imatges.

D'aquesta manera, el moviment de l'espiritisme acabà captant l'atenció de diversos intel·lectuals de l'època, com el psicòleg William James, els Científics Pierre i Marie Curie, i l'escriptor Arthur Conan Doyle, l’esperit dels quals apareix, segons es va voler fer creure, en algunes de la fotografies que s'exhibeixen al Museu Metropolità.

La mostra està dividida en tres seccions, segons el paper que ha jugat la Fotografia en el món de l’espiritualisme.

La primera part recull imatges de fantasmes i esperits realitzades des de 1860, fotografies elaborades essencialment amb finalitats comercials, però que acabaren moltes d'elles en els tribunals per la seva falsedat.

En elles pot veure's, per exemple, l'esperit de Bernardette Soubirous (a la que se li aparegué la Mare de Déu de Lorda), vagant per l'entrada d'una Casa, així com diversos retrats de persones envoltades per fantasmes.

La segona secció està dedicada a documentar les sessions d'espiritisme que es produïren en l'època, i en les que s'observen, no sols esperits, sinó també levitacions, trànsits i ectoplasmes -com es denomina a les substàncies mucoses que, segons es creu són una materialització visible del món dels esperits-.

La tercera sessió recull imatges dels fluids i forces vitals que es creu que emanen del cos dels vidents, entre ells càrregues elèctriques, però també pensaments, somnis i sentiments, i que es recollien en plaques fotogràfiques i de raigs X.

Font: EFE i Metropolitan Museum de Nova York


This page is powered by Blogger. Isn't yours?